#arewethereyet?

img_0709

Man vet att det håller på att vända när solen orkar upp bakom grannens hus, och solstrålarna hinner träffa norrväggen i vardagsrummet. Det är ungefär nu som jag börjar sukta efter tulpaner i vas och planera årets sådder för att kunna beställa frön så småningom.

img_0710

img_0713

img_0712

Vi är bara inte riktigt där ännu. Det syns klart och tydligt om man tittar in i växthuset där grönkålen nu har börjat sloka (på julen hämtade jag in några av de lila bladen för att dekorera faten), och på tunnorna som är alldeles igenfrostade.

I år har jag förberett för att kunna ha en varmbänk på sydsidan av uthuset, bredvid hönsgården, och det är det jag längtar mest efter nu. Att få slänga massvis med hästdynga och hönsgödsel på hög och se hur det det börjar ryka och brinna (alltså inte med lågor, utan som i att förmultna), och sedan förhoppningsvis lyckas få späda spenatblad att växa upp relativt tidigt i vår. Varmbänk har jag aldrig haft tidigare (bara provat på i växthuset, och då gick det inte riktigt enligt planen), men hur svårt kan det vara?

Ska vi säga att vi kickar igång odlingsåret precis just nu?

One thought on “#arewethereyet?”

  1. Ja nu börjar de bli längre ljust på dagarna. Att man kan bli trött på mörkret… Tulpaner har jag börjat ha på bordet, men grönsakssådden får vänta ännu. 🙂
    /Kitty

    Gilla

Lämna en hälsning

