En lätt kris i psyket

För en tid sedan skrev jag en text om när jag var utbränd (ursäkta latmasken, men nu får ni bläddra bakåt för att hitta, eller sök på #hurmårdu), och jag vill gärna fortsätta på ämnet Mental hälsa.

Sedan det där året när jag var sjukskriven och utbränd har jag blivit mycket medveten om min hälsa. Så medveten och fokuserad på att må bra, att jag idag nästan lurade mig själv att vara narcissistisk. Jag har nyligen lärt mig hur en person med narcissistiska drag är, och är nästintill livrädd att själv bli en sån, så det är verkligen inte konstigt att jag krisar lite. Men det är svårt att veta var gränsen går. Vad som egentligen är narcissism, vad som är egoism, eller om det bara handlar om den där hälsosamma tanken att man själv måste se till att man mår bra.

  
Här kunde jag passa på att slänga in ett tack till min man, mina barn, min mamma, mina bröder, Evelina, Ninna, Mommo, moffa och resten av klanen. Bara för att ni får mej att må bra.<3

Sedan pratade jag med Daniel, och insåg i samma sekund att om jag vore narcissistiskt lagd så skulle jag inte känna skuld eller ens bekymra mig över den saken. Det som till en början gjorde att jag trodde jag gått och blivit byte för narcissismen var att jag blir rädd direkt Daniel är trött eller slö och försöker vifta bort det. Jag blir rädd att han ska ramla ner i den där gropen och jag ska behöva vara den starkare föräldern som håller armarna runt resten av familjen. Jag vet inte om jag skulle kunna ha den rollen riktigt ännu, eftersom jag fortfarande är så påverkad av den där depressionen.

Det känns väldigt flummigt det här, men viktigast är att jag taggar inför veckans psykologträff på onsdag. Och fastän det nästan blev lite moll-stämning på texten, så är jag egentligen väldigt glad.

One thought on “En lätt kris i psyket”

Lämna en hälsning

