Plantera amaryllislöken NU om den ska blomma vid jul

Har ni satt amaryllislökar någon gång? Jag menar så där riktigt från start? I år är det första gången jag testar, och då mest så att jag kan sälja dem på jobbet. 
   
Men om ni har tänkt sätta amaryllis från lök så är det hög tid att göra det nu om den ska ha en chans att blomma till jul. Och hur man gör? Det är sist och slutligen ganska enkelt.

  • Det tar ca 6-7 veckor att driva en amaryllislök till blomning vid 22 grader. Vill man att det ska gå fortare så får man ha den varmare.
  • Väck upp rötterna genom att ha dem i vatten ett dygn. Observera att knölen inte ska vara i vattnet, utan bara rötterna.
  • Plantera knölen så att minst halva är ovan jord. Och välj en tung kruka eftersom amaryllis blir lååååång.
  • Vattna genom jorden riktigt ordentligt vid planteringen. Det är länge till nästa bevattning.
  • Låt den stå varmt och mörkt tills knopparna kommer upp (har man inget mörkt utrymme kan man täcka krukor med en huva av något slag.
  • När blomstänglarna kommer upp kan man ställa den ljust och börja vattna igen. Men vattna sparsamt och gärna på fat så blir inte stängeln för lång.
  • Man kan reglera hur snabbt den ska växa med temperaturen. Om den växer för snabbt ställer man den svalare, och för långsamt varmare.

Nu när jag vet hur enkelt det är, så tror jag att jag ska satsa på att beställa hem lite häftigare amaryllislökar nästa säsong! 

Lämna en hälsning

