Det ser ut som ett hav av halm

  

Så såg det ut idag innan ännu en till odlingsbädd blev tillverkad, våta tidningar spridda över gräsmattan. Härifrån sett är nästa års potatisland längst bort, sedan en bädd med sparris och närmast en bädd med två rader vitlök.
  
Jag var tvungen att ta ett foto innan jag gick in, för att senare kunna titta hur det började se ut. Här är alltså den nyaste odlingsbädden grävd (eller påfylld. Det fanns inget att egentligen gräva i eftersom hela landet redan är alldeles för lågt och lätt blir översvämmat), den närmast mig, och två rader vitlök är satt i den. Bakom den bädden är, från vänster, potatislandet, sparris och en bädd med två rader vitlök.. Och efter den bädden en krusbärsbuskar och ett familjeäppelträd. Jag måste vara övertydlig för min egen skull så jag förstår senare vad det är jag försökt förklara.

Förutom de två vitlöksbäddarna fick jag äntligen förberett vårens varmbänk. 

 
Jag har en rotspärr underst (det finns bland annat fräken här), jord och sedan ett rejält lager halm som isolering och på det en presenning. Träramen och stenarna är bara som vikt så att inget ska blåsa iväg. Det är tänkt att halmen ska isolera så att tjälen inte går alltför djupt, medan presenningen i sin tur ska göra det lättare att få bort eventuell snö när det är dags att starta varmbänken. Hur det lyckas får vi se om fem månader, typ i mars.

En väldigt produktiv dag med andra ord, men så var det min enda lördag på hela månaden också, och dem ska man verkligen se till att ta vara på.

Next up i grönsakslandet: en bädd för jordärtsskocka!

Lämna en hälsning

