Fråga floristen!

Nu närmar sig trädgårdssäsongen en lite lugnare period, och därmed blir det också lite mindre gräva och gro här på bloggen också. Jag har lite material ännu som jag ska publicera de närmsta dagarna, och också blicka lite bakåt för att se hur sommarens projekt blev. Men för att inte den gröna delen ska falla helt i glömska tänkte jag avancera lite och låta er bli lite mer delaktiga i innehållet.

frågafloristen

Javisst blir det en serie med frågor till floristen, det vill säga jag själv. Det börjar vara 9 år sedan jag fick in foten i branschen och har sedan dess skaffat mig en examen som trädgårdsmästare med inriktning på blomster och handel, och efter det vidareutbildat mig till florist.
Sedan några år jobbar jag som florist på Amalia här i Nykarleby (Amalia finns i Vasa och Oravais också).

Det ni alltså kan fråga mig nu är allt om snittblommor, både blommande och gröna krukväxter, planteringar, bröllopsbinderier, sorgebinderier, arrangemang, buketter, varför är det så, hur tänker floristen, hur ska jag tänka, hur ska jag göra, vad är det här och så vidare. Det finns inga begränsningar alls förutom att jag inte kan svara för andra florister än mig själv. Jag svara så omfattande jag kan i egna inlägg, och om det är något jag inte vet så tar jag reda på.

Hit me!

4 thoughts on “Fråga floristen!”

  1. Jess! Vi har en rumsgran som varit fin i många år. Nu råkade den få för mycket vatten efter att ha varit ensam hemma i ett par veckor. Den var på väg att dö kvävningsdöden då jag fick tummen ur och bytte jord åt den. Tyvärr så tog den nog mycket skada och är nu brun på de alla grenar förutom de två -tre översta grenvarven. Vad ska jag nu göra för att den ska kvickna till lite mer och kommer den att överleva?

    Gilla

  2. Åh kul! Jag har ett olivträd i kruka jag haft på terassen i sommar. Underbart fin och fick oliver också på grenarna. Har nu tagit in den i tamburen för vintern, vad ska jag göra med den? Ska den stå soligt eller hur får jag den att överleva vintern? 🙂

    Gilla

  3. Hej Sandra! Jag har en rosenbuske, som jag köpte på sensommaren ifjol, planterad i en gammal brunnsring. Jag beskar den inte alls ifjol höstas, och i våras såg den heldöd ut. Jag lät den vara kvar, men trodde inte den skulle få något liv utan sådde sommarblomster runtomkring den. I höstas då jag kikade in genom blommorna så såg jag att rosen växt till sig och blommade vackert där inne.
    Nu till min fråga: Hur ska jag göra för att den ska blomma som allra vackrast nästa år? Ska den beskäras nu på hösten (är det redan för sent?) eller först på våren? Var och hur beskär man en rosenbuske? Ska jag täcka över den på något sätt i vinter? 🙂

    Gilla

Lämna en hälsning

