Nya odlingsbäddar

   
Silveraxet böjer sig direkt det blir minusgrader

 De här svala dagarna vi har haft nu, när luften varit lika krispig som den tunna isen i vattentunnan, är nästan snäppet bättre än dagar när man får svettas bara man tar på sig jackan. Det är liksom lite mer passande arbetsväder för mig.

Medan lillasystern sov sin eftermiddagslur idag, jobbade jag och Leon i köksträdgården. Var och en på sitt sätt. Först täckte vi det nya potatislandet med halm och satte på grenar så inte halmen yr runt hela kvarteret. Jag tänker odla potatisen rakt på halmen nästa år, och sätta ännu mer gräsklipp och halm på sedan.

   
 
Också kallbänken är mer eller mindre färdig. Till våren när jag vill starta upp odlingen hoppas jag att det blir varmare lite fortare i den här höga lådan, så får jag så lite sallat och sånt och sätta glas över för att hålla värmen. Lådan är full nu, men till våren har det hunnit sjunka ihop ganska mycket, så då får jag fylla på med köpismylla (om nu inte min egen jordhög har hunnit tina upp).

   
 
Nu har jag dessutom hunnit gräva två odlingsbäddar på sidan om odlingslådorna. I åtminstone den ena har jag tänkt sätta vitlök ännu i höst, och eventuellt också så rotsaker (jag har införskaffat frön till flera olika grödor att så på hösten så de gror asap på våren). Egentligen hade jag tänkt täcka med tidningar och sedan lassa på med grönt material, men jag behöver utrymmet redan nu i höst, så jag hoppas att det går ändå.

Egentligen skulle jag inte riktigt ha tid att jobba i tre dagar nu… Men så är det kanske bra med omväxling också.

Lämna en hälsning

