ett experiment 1

Det här inlägget har jag haft i högen med utkast den senaste veckan, men aldrig riktigt hunnit göra färdigt. Vi skyller väl på att båda barnen var förkylda i början av veckan, och nu har jag jobbat hårt i tre dagar…

  

Efter att ha inspirerats av Saras odlingstunnel (jag till och med kollade upp vad en sån kan kosta) så rensade jag bort alla brännässlor, säd, en rutten zucchini, gurkplantor och en hel del gräs ur växthuset. Med ett helt urblåst växthus fanns det mycket plats för att flytta in diverse små plantor som ändå inte skulle hinna bli skördeklara utomhus. Det är rena experimentet, för jag vet inte alls om de ens hinner växa sig stora fastän de fått ett mer skyddat klimat. Men jag citerar Sara; Det får jag inte veta om jag inte testar.  

    
 

Med det här experimentet vill jag se hur länge det går att odla och helt enkelt bara iaktta hur temperaturen i växthuset beter sig med olika metoder. Om jag skulle lämna växthuset som det är nu, och bara vattna, så tror jag inte att det skulle lyckas särskilt bra. Men jag har lite planer för att förbättra förutsättningarna. 

  • Samtidigt som vi belyser växthuset (det är så mörkt och tråkigt i den delen av trädgården) så sätter vi sådana lampor som också ger lite värme.
  • Alla springor där det kan komma in varmluft ska tätas. Tänkte testa med fönstertejp bara för att det är mest  förmånligt.
  • Eventuellt också klä in med något invändigt. Bubbelplast/fiberduk/lakan?
  • Utvändigt planerar jag att isolera grunden på växthuset med halm.

Så här en vecka senare har fröna grott (jag minns inte längre, men jag tror att det var spenat och rädisa jag sådde, eller mizunakål kanske?! Det får tiden utvisa) och växer bra i jorden som mäter runt 15 grader. 

De plantor jag satte (grönkål, spenat, rödbeta och fänkål) in i växthuset efter att ha växt på friland någon månad, har piggnat till och mår varken bättre eller sämre ännu iaf.
Experimentet fortsätter

3 thoughts on “ett experiment 1”

  1. Så roligt med experiment! Jag tog just upp en del basilikor, samt chilin, och paprika idag för att ha på balkongen nu. Kändes lite vemodigt, men så får de en chans till ett längre liv. 🙂
    Bladkålen kan ju övervintra tom. på friland, så antar nog att dina har en god chans!

    Gilla

Lämna en hälsning

