Tre indianer

Nej det var inga måsar som slogs över något delikat på källbacken ikväll… Det var bara mina nya indianhönor som gjorde sitt yttersta för att inte bli infångade efter rymningen. Ett äkta indianrop, eller snarare måsskrik.

20150812 hönor 2 (Medium)Tre snärtiga appenzeller flyttade hastigt och lustigt in i hönseriet ikväll. Jag gillar deras udda utseende, och vill ha så många olika individer det bara går i min flock, så därför kunde jag inte låta chansen till de här skönheterna glida ur mina händer.

Men vilka uppkäftiga tanter det här är! Det första de gjorde när de kom hit, var att rymma iväg ut på gräsmattan. Lyckligtvis fick vi enkelt infångat dem när de gick in i den öppna lekstugan. När de däremot rymde iväg en andra gång fick jag krypa i både rosbuskar och bakom grannens soptunna innan jag hade dem i hagen igen. Som sagt så skriker de väldigt högt och ljudligt när man fångar in dem, så en och annan i området kan säkert ha hört oljudet ikväll. Nu tror jag att de får hållas i hagen ett par dagar innan de får gå ut och picka på ”betesmarken” igen.

Det blev en dag med många förändringar i hönsflocken. Brahman Runa fick flytta hem till min mosters hönsflock, och 6 tuppar flyttade ut till landet för att så småningom bli till mat. Bara vi inte skulle bo mitt i stan så skulle jag bara kunna tänka mig att göda upp tupparna själv och äta dem… men eftersom de skulle behöva vara ca 6 månader innan man slaktar, så hade vi nog fått väldigt många klagomål innan de låg på tallriken. Då är jag glad över att kunna ge bort dem till någon annan som har möjligheten istället.

 

2 thoughts on “Tre indianer”

  1. Vau vilka stiliga damer! Roligt med olika raser. Det är lätt att få habegär när man har höns!
    Utökar själv min flock med bokade maranhöns (som värper ckokladfärgade ägg) om två veckor! Har också haft några tuppar genom åren men klarar inte av att´ plocka´ dem och äta upp dem.Man borde väl lära sig…
    h. Malin

    Gilla

Lämna en hälsning

