mera om spenat

  Jag fick en fråga om spenat, och eftersom den grödan ligger mig varmt om hjärtat ägnar jag ett helt eget inlägg åt den frågan.

  1. Är spenat oanvändbart efter att den gått i blom? 
  2. Måste spenat förvällas när man fryser in den?


  1. Nu kan jag bara prata för mig självisk hur jag gör, men jag tänker som så att om den fortfarande smakar bra i eget tycke så är den fullt användbar. Jag har till och med brutit av toppar när de varit på väg att bilda blom, och använt den i matlagning. Men när spenat går i blom får den en lite annan smak har jag märkt, då har jag brutit av stjälken och låtit den ge nya blad att skörda. Gör så och så sedan sår du en ny rad med spenat.
  2. Måste och måste, man kan om man vill, men jag föredrar att inte göra det eftersom det är så tidskrävande. Jag slänger spenaten i stora fryspåsar direkt i frysboxen och när de har frusit är det enkelt att krossa spenaten i påsen så den tar mindre utrymme.

Så gör jag. 🙂

One thought on “mera om spenat”

Lämna en hälsning

