omgång 2

Ni vet väl att grönsaker som växer snabbt, som spenat, ruccola, rädisor, sallat, sommarmorot, är sånt som går väldigt bra att så en till omgång av nu i mitten av sommaren och skörda i höst? 

 Jag slutskördade vårens spenat för några dagar sedan och ska så en ny omgång så fort jag bara hinner. Direkt bladen blir stora som ett öra (första bästa jämförelse jag kom på) så plockar jag dem och låter plantan växa vidare. Det triggar lite så den inte går i blom lika fort.

Dessutom tänkte jag så lite i växthuset inför hösten, men där är det ännu så varmt på dagarna, så inget skulle gro.

One thought on “omgång 2”

  1. Åh, får jag fråga en spenatfråga! Har spenat som gått i blom och jag VET att den ska skördas innan den går i blom, men hann inte före en nio dagars Sverigeresa… Så är den nåt att ha nu? Kniper man bara av bladen och slänger resten? Ska den förvällas innan man slänger den i frysen? Mvh, amatör som aldrig haft spenat i grönsakslandet förr…

    Gilla

Lämna en hälsning

