en till ruvsugen

  Ni känner ju Lotta vid det här laget, hela flockens stora hackkyckling. Redan tidigare visade hon tecken på att vilja ruva, men det gjorde de andra damerna sura och Lotta hade svårt att få ro att ligga. Nu igen är hon ruvsugen, och jag tänkte att eftersom hon är lägst i rang i flocken så borde hon kanske få ruva fram lite egna kycklingar för att få lite status och bättre självkänsla.

För att få henne att ruva där jag vill att hon ska ruva (inne i hönshuset och inte i hagen), lurade jag henne lite. Jag ställde in ett värprede med träägg i en hundbur (som är lätt att bära), och ställde hela buren på platsen där Lotta tydligen helst vill ruva. Som förväntat gick hon in i redet och lade sig att ruva, och då kunde jag bara stänga buren och lyfta in den i hönshuset. Nu borde jag bara få tag i befruktade ägg åt henne att ruva på, trääggen lär det då inte komma några kycklingar ur.

Lämna en hälsning

