Att beskära och ta sticklingar från måbärshäcken

20140806-194629-71189168.jpg20140806-194654-71214139.jpg
Måbärshäcken ja… Egentligen borde jag ha beskurit den redan för minst en månad sedan, men värmen har gjort allt tyngre trädgårdsarbete otänkbart för mig. Tre gånger per säsong tror jag att det är man ska beskära för att få en tätt och fint början på häcken. Problemet som uppstår när jag inte beskar när jag borde ha gjort det, är att skotten hinner bli för grova och träiga. Och ju grövre de är, desto mindre snyggt blir det när man beskär.

20140806-195211-71531179.jpg20140806-195245-71565393.jpg
Det är enkelt att ta sticklingar från måbär. När jag beskär tar jag tillvara toppskotten, som jag sedan tar bort bladen så när som på tre st i toppen. De sticklingarna har jag bara stuckit ner i jorden och vattnat ordentligt, så rotar de sig. Den här gången satte jag en hel odlingslåda i trädgårdslanden full med måbärssticklingar så de alldeles säkert ska få vatten varje kväll när resten av landet vattnas.
Jag tänkte använda de små måbärsplantorna till en häck bakom/till höger om växthuset. Om det nu blir några plantor av dem vill säga.

Jag har ännu en rad måbärshäck att beskära, men den har mjöldagg, så det blir knappast några sticklingar av de buskarna.

2 thoughts on “Att beskära och ta sticklingar från måbärshäcken”

Lämna en hälsning

