I år blir det ett år ägnat åt kroppen

Jag har sagt det redan tidigare, och jag håller fast vid tanken ännu så länge jag lyckas; i år blir det inga stora projekt i trädgården. Det är vad jag säger, men vänta bara tills ni ser to-do-listan! Orsaken till det här radikala beslutet är att vi har ett groende syskon som beräknas vara färdigt för skörd i slutet av september… Hehe, jag inser nu hur lustigt det är att trädgårdsmästar-babyn föds i skördemånaden. Jag är snart i vecka 13, och oskojat har jag haft foglossningsbesvär i tio veckor redan… Det här innebär att det inte kommer att bli något grävande eller intensivt räfsande för min del nu i vår, och i sommar räknas jag väl mer eller mindre som höggravid så då kan jag kanske bara sitta på gruset och rensa ogräs (iallafall om jag blir av samma storlek och med samma dåliga ork som första graviditeten).

20140329-213401.jpgDrömmer gör jag naturligtvis iallafall! Jag köpte en trädgårdstidning om köksträdgårdar idag, så nu har jag minst en miljon idéer om vad jag vill göra med vår köksträdgård. Jag skulle hemskt gärna vilja bygga upp odlingarna i förhöjda lådor av något slag. Förstora. Förbättra jorden. Göra ett ordentligt underlag i gångarna. Och så vidare i all oändlighet. Jag har som mål att hela baksidan av uthuset skulle vara min köksträdgård till sist.

För att återkomma till to-do-listan. Min man är väl medveten om att det är han som kommer att få göra grovjobbet den här säsongen, vända landet och sånt. Och så att han inte ska bli alltför stillasittande lovade jag en lista över saker som ska göras i år. Here we go.

staket ska byggas både mot gatan och mot Filips (min bror och vår granne… Fast han inte har något hus på tomten ännu). Det här har min pappa lovat att hjälpa oss med och är nästan första prioritet när tjälen går ur marken!

Pilen bakom uthuset ska tas ner för att få in mera solljus på odlingarna. Efter det får vi avgöra hur mycket av häggarna på tomtgränsen som behöver tas ner. Tanken är att ha fruktträd som ger höjd istället, men som inte är fullt så stora och skuggande som de nuvarande träden. Just nu växer det mest brännässlor, kirskål och mossa bakom uthuset.

Komposten måste ”tömmas”. när vi flyttade hit och började möblera om på gården (såga ner tallar, thuijor och annat som jag inte minns), så slängdes allt ”skräp” bara i en komposthög i ena hörnet av gården. Högen har växt och är inte längre någon komposthög, utan en hög med trädgårdsavfall. Det säger ju sig självt att något måste göras år saken.

Det är de tre måstena, sedan har jag också en mängd önskemål över saker jag gärna vill få uträttade inom snar framtid. Men de lämnar jag tills senare, jag ids inte skrämma upp min man om han råkar läsa det här.

Lämna en hälsning

