Det kan vara svårt att sluta

20130703-012941.jpg

20130703-012950.jpg

20130703-013003.jpg

20130703-013010.jpg

20130703-013021.jpg

20130703-013029.jpg

20130703-013038.jpg

20130703-013047.jpg

Och om ni funderar på varför jag är vaken, och bloggar halv 2 på natten, så lägger jag hela skulden på trädgården.
Vi kommer igång så sent på kvällarna, eftersom Leon somnar 20-20.30 och vi ofta dricker kaffe efter det. Och om det vill sig riktigt väl, som ikväll, så flyter arbetet på så bra att det är svårt att sluta.

Daniel byggde vidare på terasstaket, och jag planterade ner perennerna som stått här och var hur länge som helst, delade på en del av mina befintliga växter, och flyttade runt lite. Slutresultatet blev så oerhört bra, och jag känner mig så nöjd över hur den här lilla, platta och tråkiga gräsplätten har kunnat utvecklas på det här sättet, och blivit så intressant!!

Vår trädgård är en sån som aldrig blir färdig. Ikväll funderade jag lite över det här hur jag tänker vid växtval och placering… Jag tänker precis som jag är upplärd i skolan! Fastän de utbildningar jag gått har fokuserat på buketter, arrangemang, planteringar osv. så går teorin hur bra som helst att använda också i trädgårdsdesign!
Färglära,återkommande material/färger, höjd och djup… Det är så jag tänker vid placering av växter, sällan funderar jag mer än nödvändigt på om växten får tillräckligt med sol eller skugga. Jag tänker att det ju är sånt man ser efter en tid, om plantan trivs eller inte.
När det kommer till växtval är höjden ganska viktig för mig. Jag vill inte bara ha platta växter, utan också höjden! Om de breder ut sig (perenner) så kan man ju alltid dela, menar jag, så bredden spelar ingen roll. Sen är bladverket kanske det viktigaste för mig. Plus är det om växten blommar fint också, men bladen är de som finns synliga längst. De får gärna vara stora, häftiga och kraftiga. Ett par favoriter är hosta, rodgersia, silverax, alunrot och ormbunke… Alla såna som man kanske främst har för bladverken.

Jag försöker att alltid leva i nuet (visst planerar jag framåt, drömmer och längtar, men det är en annan historia), och det speciellt efter året som utbränd. Också när det kommer till trädgård tillämpar jag den tankegången -jag ska trivas NU! Så jag planterar mina växter tätt, utan att tänka pågår stora de blir sedan, för vet ni, blir det för trångt är det bara att flytta eller dela nästa år.

Så he så!

Ni får gärna ställa frågor om det är något ni undrar över.

3 thoughts on “Det kan vara svårt att sluta”

Lämna en hälsning

