De gröna fingrarna kliar

20130325 Leon 202 (Medium)

 

Tänk, mina trädgårdsbyxor passar nästan! Jag får igen knappen, men det är ju inte precis det bekvämaste när byxlinningen skaver på bristningarna.

Och samtidigt som jag hittade mina trädgårdsbyxor, så hittade jag den förlorade sekatören. Den som jag senast igår pratade om att jag saknade när jag gav mig på syrenbusken och stammade upp den. Såklart tog jag ingen före-bild, men väl en efter-bild. Det känns som att det blev mer städat, i en annars väldigt rörig miljö.

20130325 Leon 241 (Medium)

 

Jag tycker det är fint med uppstammade buskar (fast när de är uppstammade blir de väl snarare till träd?!), och när det sedan kommer lite bladverk på bildas det nästan ett tak! Man kan gott stamma upp växter, speciellt risiga syrener!

När jag ändå befann mig utomhus med kameran (i själva verket tänkte jag att det kanske är bäst att inte gå in förrän Leon hade somnat i sin vagn) knäppte jag en jämförelsebild till den här


27 mars 2012

20130325 Leon 238 (Medium)

25 mars 2013

Lite ”efter” är våren i år, det är det ingen frågan om heller! Men så smångingom ska väl också den här snön smälta bort så man kan börja gräva och utföra lite kroppsarbete i trädgården.

20130325 Leon 242 (Medium)

Det som är praktiskt med årets trädgårdsarbete, är att det område jag håller på med (det som lämnade halvfärdigt i höstas) är mot södervägg, och det betyder att snön smälter snabbast precis där jag vill påbörja vårbruket!
Jag minns att jag satte ner tulpanlökar och höstsilverax i höstas, bredvid körsbärsbusken och smultronen. Det gäller bara att få dit ett drivhus, en gång av något slag och mera grönt. Uppefter kärrhjulet växer det en björnbärsbuske som ifjol gav väldigt mycket bär… i år ser det dessvärre ut som att det inte ens finns lika mycket kvistar för bären att växa på, så jag antar att skörden blir mycket mindre.
Jag erkänner att jag hjälper våren lite på traven här och sprider ut snön lite för att den ska smälta snabbare. Så är det varje år, och våren behöver tydligen ännu mera hjälp att komma igång i år.

20130325 Leon 237 (Medium) 20130325 Leon 239 (Medium)

Något är på gång iallafall! Jag vet faktiskt inte vad det är, men så länge man får se någon slags knopp i jorden blir trädgårdsmästarhjärtat glatt! Också narcissknopparna börjar sticka upp i hörnet söder/väster. Hurra hurra!

Jag ringde förresten och anmälde intresse till NÖT (Norra Österbottens Trädgårdsförening) idag. Tidigare har jag varit medlem i Trädgårdsodlingens vänner i Vasa, men det känns som att det är lite för långt borta för mig, och dessutom är deras program kanske inte riktigt vad jag vill med min trädgård. Det här verkar däremot som en förening för mig, med månadsträffar och besök till privatträdgårdar i nejden! Och jag har sån tur, att jag får gå på första månadsträffen redan ikväll när den hålls vid Sunds trädgård.
Jag hoppas på mycket, MYCKET inspiration inför våren!

Lämna en hälsning

