Frukter och bär i sagarden 2012

Jag blir så glad av att gå omkring i trädgården nu när man börjar se resultatet av det man petade ner i våras. Salladen har jag redan använt mig av i någon vecka, likaså alla örter i örtlådan. Ser ni förresten hur grå mina odlingslådor har blivit fastän de är nya för i år, allt tack vare järnvitriol.

 Till och med potatisarna har fått fart fastän vi satte ner dem så sent i år. Det är den tidiga sorten ‘solist’ (?) Daniel valde i år. Förra året hade vi också gräsklipp på bänkarna, så torkar inte jorden ut alltför mycket, plus att det ser snyggt ut!


Jag vet faktiskt inte om ‘solist’ är en bra potatis att förvara i kallkällare till senare i höst. Åtminstone sorten vi hade i fjol var en bra ”källarpotatis” som vi använde oss av först mot julen.


Nåväl, vi äter ganska mycket potatis, så vi lär nog få uppätet den här skörden också innan den blir dålig. Potatis är nästan det enklaste att räkna kolhydrater i (inte nypotatis), då de blir äggstora!


Nu är det bara grönt och fint ovanför jorden, medan knölarna mognar under jorden.



En av de mer intressanta projekten jag har i sommar, är sommarzuccinin. De är alla sådda samtidigt, men den stora plantan på övre bilden satte jag ut under fiberduk redan i slutet av maj, medan de tre överlopps blev utsatta först i mitten av juni. Man ser ju att den större haft mer utrymme att växa på, fått bättre gödning och friskare luft. De kommer alla att ge zuccini, men jag tror minsann att den större kommer att ge lite bättre skörd.
Smultron har jag både vid tomtgränsen och i paradrabatten vid grusgången (ni vet den där där jag har både damm och paraplyalm) och blommar gör de minsann! De flesta borde vara av en vild variant jag tagit från villan, men så är de uppblandade med månadssmultron. Turligt nog ser man på bären vilka som är vilka, så kan man njuta lite extra av de vilda.

Jordgubbar, smultron och hallon har alltid varit lite av mina favoritbär, och ett eget jordgubbsland har alltid varit av hög prioritet. Förra året anlade jag ett fint jordgubbsland med sorterna bounty och honeyoy och i år är det så stort och fint och har många fina blommor som tyder på en fin jordgubbsskörd senare i sommar. Vet ni, det är dyrt att anlägga ett ordentligt jordgubbsland, men det är så otroligt värt varje cent sedan när man ser hur stora jordgubbsplantorna blir efter bara ett år (gödsel?! Nada!).

Vi börjar ha en hel del bärbuskar här på gården nu också (vi började med noll stycken när vi flyttade hit för snart 2 år sedan), och flera av dem ger bär också. Det är egentligen kanske bara ballerinabärbusken och körsbärsbusken som inte ger något i år ännu. Ballerinan förstår jag, eftersom den blev planterad nu i vår, men körsbärsbusken är redan ett år gammal och börjar vara ganska stor, men ändå har den inte ens blommat i år?!

En som också blev planterad i år men som som till skillnad från ballerinan bär karter, är honungsbäret (bärblåtry). Det om något är jag nyfiken på att se hur det smakar. Den lär vara söt och god.

Redan förra året gav björnbärsbusken, som då var nyplanterad, ganska bra skörd… men det är inget mot vad den kommer att ge i år! Som ni ser är busken full av vita blommor som alla, var och en ska bli till ett björnbär! Det som förvånar mig är att björnbärsbusken som är ett år äldre, inte har ens en femtedel så många blommor. Det tyder ju helt klart på att den inte trivs tillräckligt bra där den finns nu.

Svarta vinbär och krusbär planterade vi också ner i år, och de ger båda skörd redan nu! Den uppstammade svartvinbärsbusken ger klart mycket större skörd (men den är säkert också mycket äldre eftersom den är uppstammad!) än Hildur, den uppåtsträvande svartvinbärsbusken med stora bär.

Det verkar inte bättre än att den plantskola därifrån Sunds tar sina plantor, har aningen äldre träd och buskar än vad Blomqvists plantskola har. Det spelar ingen större roll för mig, men det är ju faktiskt kul att få skörd redan första året. Nej men vänta nu, körsbärsträdet (skuggmorell) är ju faktiskt från Lepplax! Och det ger skörd redan nu! 

Däremot är päronträdet ‘pepi’ på nedre bilden från Sunds trädgård, och det tycks ge skörd redan i år! ‘aune’ från förra året är lite trögare, men det är grönt och fint iallafall, och vi kan ju alltid hoppas att det inspireras av sin kompis ‘pepi’ till att få frukt nästa år!

Plommonträdet (som jag inte har något namn på, men som troligen är en gul ‘onega’) har jag flyttat runt sedan jag blev färdig trädgårdsmästare i maj 2010. Först hade vi det på balkongen hela sommaren innan vi satte ner det i jorden här på gården i augusti. Där vi satte ner det var det väldigt vått och dessutom sprang labradoren vi hade då runt där så att linan drogs över det stackars trädet mest hela tiden. Jag flyttade det på våren, men det blev inte bättre av det, så nu i våras gav jag det hedersplatsen i örtagården där det är både soligt och varmt. Nu belönas mitt tålamod och envist pollinerande med svällande frukter. Så i bästa fall kan jag njuta av gula plommon till hösten.


Något som vi också i bästa fall kan njuta av mot sensommaren, är vindruvor. Vinrankan ‘zilga’ som jag införskaffade i år, har två små vindruvsklasar på varsin gren. Det borde vara helt okej att låta dem växa till sig om man ska vara nogrann med beskärningen, men det är en sak jag ska kolla upp ännu.

Ni ser, det där hörnet mot söder/väster är alldeles ypperligt för de där lite känsligare växterna som behöver lång tid på sig för att få mogna frukter.

Förutom dessa har jag ju trädgårdslandet och bönlandet, men där har det inte riktigt tagit sig ännu så det får ni se i ett senare skede. Sen glömde jag också bort blåbärsbuskarna, hallonbuskarna och vinhallonet.
2 thoughts on “Frukter och bär i sagarden 2012”

  1. nam nam! det växer så det knakar hos dig också ser jag 🙂 jag gillar dethär vädret vi har med regn och sol om vartannat så växer det bra! jag (vi) kommer högst antagligen och kollar in din trädgård på söndag (bara den minsta klonen min mår bra den dagen också). 🙂

    Gilla

Lämna en hälsning

