Den som gräver en grop åt andra

Jag som trodde att en kväll i trädgården med hårt kroppsarbete skulle ge en god natts sömn, men icke. Så här dåligt var det riktigt länge sedan jag sov, men då tror jag inte att det berodde på utomhusvistelsen heller. Jag mätte blodsockret flera gånger, hade en katt som ville gosa med mig mitt i natten, bortdomnade fingrar, missvisande blodsocker på pumpen and so on. Så helt naturligt blev det sovmorgon idag.
(2011)
Daniel grävde en grop åt (s)andra igår, eller rättare sagt grävde han bort kvarlämningarna från den ena av de två pilarna vi tog ner. Här kommer vi att ha potatislandet i sommar, och det blir större och bättre än förra årets land som var väldigt inträngt i ett hörn. Förra året skrev jag dessutom att det inte gjorde något att vi bara har ett litet potatisland för att vi inte är några potatisätare, men i år får jag skriva tvärtom… Vi äter potatis ganska ofta numera, som kokad, som klyftpotatis och som potatismos. Det har blivit så mest för att det är enkelt att räkna kolhydrater i potäterna.


Medan Daniel kämpade på med stubben, gjorde jag lite ett som annat. Jag grävde bland annat upp en bit av lillebrors liljekonvaljodlingar… nåja, odlingar är det kanske inte, de har mer spridit sig ganska ohämmat under en längre tid skulle jag tro. De är ju fina att titta på, men både på vår gård och på hans gård hinner de aldrig slå ut i blom eftersom andra växter konkurrerar ut dem innan dess.

Nå, det där var igår. Idag är det mest nämnvärda jag har gjort, att jag har lagt till lite mer på min trädgårdsplanering. Jag har en skalenlig ritning på gården där jag har bra översikt över vad som finns var, så då kan jag enkelt planera var nya växter ska sättas ner när jag bläddrar i  mina plantkataloger. Jag har alltså bara suttit inomhus idag, men jag funderar starkt på att ta mig ut och göra något fysiskt senare idag.

Kanske. Eller så tittar jag helt enkelt på det nyaste avsnittet av trägårdstoppen.


Lämna en hälsning

