En dag i trädgårdens tecken.

Det var lite trögt imorse när vi skulle stiga upp och börja bege oss söderut mot Vasa, men vi kom oss iväg ganska tidigt ändå, och steg in genom botniahallens dörrar runt 11. Österbottens stormässa är ganska stor för att vara här i trakten, och innehåller både trädgård, må-bra-del, mat, resor och dessutom en bokmässa.

Ganska hastigt handlade jag växter av trädgårdsodlingens vänner i Vasa, två olika fritallaria, törnrosas kjortel, klockranka och snödroppe. Vi tittade och lyssnade på Ted och Kajs tokigheter på bokmäss-delen innan vi drack kaffe med mamma och hennes sambo, som vi hade lurat med oss.

 

Vi gick omkring i 5,5 timmar sammanlagt, så vi hann titta ordentligt på allt. Jag hade siktat in min på secret gardens monter för att titta på garden girl-trädgårdskläder. Jag provade modellen jag tänkt mig, men mönstret jag ville ha fanns bara i webshopen, så mina efterlängtade trädgårdsbyxor fick jag beställa online sedan när jag kom hem.

Roligaste på mässan tror jag ändå var när jag frågade en försäljare av saft ifall det fanns smakprov av den nya fun light-saften, sötad med stevia. Han förstod inte riktigt vad jag menade (stenfinsk som han var), men det slutade med att han sa att jag kunde ta hela flaskan som smakprov. Inte så illa faktiskt! Och saften tyckte jag också att var helt okej, inte alls så där sliskig som den där vanliga.

bilden är från lähdesmäki


Vi avslutade mässdagen med att handla ett svindyrt trädgårdsmöblemang i polyrotting, men vi räknar med att ha det för all framtid, så i slutändan kanske det inte var så dyrt ändå. Och vi som äter utomhus i princip hela sommaren kan behöva något skönt att sitta på under det där nya altantaket som vi inte har ännu.

När vi hade färdigt på mässan kalasade vi ännu hemma hos Daniela för att fira hennes dotter som blev två år. Det var ju tur att vi hade vant oss vid högt ljud redan i botniahallen, för en lägenhet full med småbarn är ungefär det samma som en stor mässhall.

Nu kan ni alltså förstå att jag är förväntansfull att få hem både trädgårdsmöblemang och trädgårdsbyxor. Och så vill jag att våren ska komma hit på riktigt.

Ps. Damerna med de märkliga kläderna har det bästa godiset. Det är inslaget i blått papper, och så står det ”PÄRNU” på dem. Inte på damerna, men på godiset.
2 thoughts on “En dag i trädgårdens tecken.”

Lämna en hälsning

