Trädgård och korv.

Den som har följt mina skriverier en längre tid är kanske bekant med att jag kan vara väldigt entusiastisk över något emellanåt, och sedan dämpas ivern en aning för något annat häftigt. Det är bland annat därför jag har så otroligt svårt att ha en renodlad temablogg. Jag kan inte bara skriva om inredning, grönväxter, trädgård, diabetes, vardagsliv och diabetes. Det går inte. Men jag har märkt, att det gärna blir så att vintern är mer inredningsinspirerande och våren, sommaren och hösten går i trädgårdens tecken. Men det är ju ganska naturligt också, att man flyttar ut till sommaren, och det är jag nog inte ensam om.





Jag läste i någon av mina hundra trädgårdstidningar om ett trädgårdsprogram som visas på sveriges kanal 8, en kanal som knappast många av oss har här i Finland. Då är det ju himla tur att Sverige har fått för sig att ha alla de här play-sidorna på nätet. svtplay.se, tv3play.se, tv4play.se, kanal5play.se, tv6play.se, tv8play.se och så vidare. Där kan man i princip se alla svenskproducerade program, inklusive trädgårdsprogram. Trädgårdstoppen rekommenderas varmt åt alla trädgårdsentusiaster. Jag tittade på två avsnitt på raken och fick tonvis med ideér!



Men visst kan jag blogga om annat också, bara jag vill. Jag kan berätta att vi hade tänkt inleda grillsäsongen ikväll, men ungefär direkt jag uttalat orden ”grilla korv” gick solen i moln och det blev svinkallt. Så vi grillade korvstackarna inomhus i köksspisen istället, och goda blev de för det! Ursäkta. Daniel, grillade korvarna.



Och när jag tittat på de där två avsnitten av trädgårdstoppen fick jag så mycket inspiration igen att jag började planera. Har ni sett att Daniela är gravid igen?! Och den nyheten fick mig att tänka på den dagen vi har småttingar som springer omkring på gräsmattan och sparkar bollar i rabatten så att den längsta alliumstjälken knäcks och snubblar in i buskarna så de har vinbärsklet i hela ansiktet. Ja, ni förstår. Hur kombinerar man drömmen om en fantastisk trädgård, med drömmen om barnen?

Man kunde ju kanske skippa en av drömmarna och satsa antingen på familj eller trädgård, men hur roligt är det? Lite utmaning i livet får man väl ändå tåla. Jag tror jag har en lösning på gång. En barnvänlig del, och så den där delen där trädgårdsmästaren får härja fritt och odla vilka giftväxter som helst.
2 thoughts on “Trädgård och korv.”

Lämna en hälsning

