I trädgårdstidningarnas våld

Jag känner mig lite galen som är så beroende av trädgårdstidningar just nu. I lördags köpte jag en och redan igår ville jag ha en ny att sätta tänderna i, så det är tur att den här ivern bara infinner sig nu innan man kan börja gräva runt på riktigt i rabatterna.

Jag vet precis vad jag ska odla i alla tre landen (potatis/bönor/övriga grödor) och det där att få se hur rabatterna ser ut i år väntar jag på också. Förra våren (som var vår första vår här) grävde jag ju upp alla lupiner och pioner som tagit över, så att jag skulle få rum med något eget också… och eget blev det! Jag fyndade på växtloppis i Monå, vid plantskolor och trädgårdscenter, grävde upp ur grannarnas rabatt och fick ta del av svärmors genorisitet. Inget ser ut som det gjorde när vi flyttade in, och knappt någon av de ursprungliga perennerna finns kvar längre. Då kanske ni förstår denna iver.




Igår när jag tog med mig Daniel på en inspektionsrunda i trädgården trampade vi upp var och hur stort vårt nya potatisland blir. Förra året hade vi bara ett minimalt land där vi trottade ner en hel säck med sättpotatis, det gick bra, men var trångt! I år blir det betydligt större så vi sannolikt har potatis hela vintern sedan. Någon gång här i början av året åt vi upp de sista av våra egna potatisar, och att jämföra dem med köpta finns inte ens i min vokabulär. Det är något särskilt med det man odlat själv.
Som på bilden ovan förvarar vi potatis förresten. Det här är köpta, men då tvättar vi bara av dem lite och sätter dem i korgen, som vi sedan hänger på en spik i källaren under köket. Praktiskt så det susar om det!

Och för tillfället är det här det enda ätbara som odlas hos oss. Odlas av misstag kanske man kunde säga dessutom. Annars odlar vi inte så mycket lök i trädgården här heller, det fick jag nog av i skolan.


One thought on “I trädgårdstidningarnas våld”

  1. Men gud, grävde du upp pioner. Det smärtar i mej. Min favoritblomma:) Annars delar jag samla känslor som du. Läser trädgårdsbloggar med tungan hängande till golvet, svär över snön och väntar, väntar, väntar….p.s fin och praktisk potatisförvaring

    Gilla

Lämna en hälsning

