Trädgårdssäsongen

Nu börjar det närma sig hör ni! Det är nu det börjar, det där trädgårdsarbetet. Det börjar med att hacka bort is från grusgången, skyffla bort snön från trädgårdslandet, beskära unga fruktträd* och gå och vänta på att snön ska försvinna.
Planen är att snön ska smälta bort, och jorden tina upp så att jag kan börja odla i trädgårdslandet tidigare i år än senast. Jag satte ju videpinnar som bågar över landet i höstas, så att jag skulle kunna sätta plast på hastigt i år. Risken är bara att viden har slagit rot och börjar skjuta skott när det blir varmare.


Där i hörnet, mot söder och väst är det skyddat och väldigt varmt på dagarna när solen skiner. Jag hade oskojat kunnat ta av mig till kortärmat där jag stod och skyfflade snön, dessutom surrade flugorna runt mig, och klätterhortensian har redan börjatspricka i knopparna.

Förra året grävde vi ju en ny grusgång, flyttade trappan och lagade verandan riktigt tidigt på våren, och jag är riktigt sugen på att ha något passligt projekt för vårkvällarna i år också… Jag vet bara inte vad. Det kan hända att det enda givna projektet blir att måla staketdelarna jag fick av pappa till födelsedagen förra sommaren, så att han kan komma och sätta upp det när det går att påla i marken igen.

De här två översociala katterna är naturligtvis med där det händer, oavsett om det strittar isbitar eller inte. Också Parkour cat var där.

På tal om Parkour cat, så är det ett sår vid ryggslutet som stör honom. Jag var tvungen att ha Daniel att hålla i Nelson i nackskarvet när jag skulle putsa såret, så nu är han (Nelson, inte Daniel) riktigt sur på mig, och ligger i en Amalia-papperspåse i köket och trycker.

* Jag har utlovat ett inlägg om att beskära unga fruktträd.

3 thoughts on “Trädgårdssäsongen”

  1. Va dukti han e ;)Vilket härligt solbo ni har där! Mina äppelträd ska också få sig en omgång så snart som möjligt. Trädgårdslandet finns inte ännu, men odlingslådorna borde jag olja färdigt, så att det bara är att sätta igång sen. Tack för inspirationen 🙂

    Gilla

  2. Fina bilder, väntar också på att få inleda trädgårdssäsongen. Har så många projekt som skall hinnas med i sommar 🙂 Det som jag gjort i trädgårdsväg var att täcka in mina tujor i helgen 🙂

    Gilla

Lämna en hälsning

